En kreativ blogg med pyssel och vardagsdramatik



counter

söndag 4 december 2011

Det färdigdekorerade pepparkakshuset

Idag monterades och dekorerades vårt pepparkakshus. Först fick jag slänga in det i ugnen en gång till och "eftersteka" det eftersom väggarna kändes liiite mjuka, tror jag var lite feg vid själva gräddningen då jag mest var rädd för att bränna bitarna. Vid monteringen av pepparkakshuset använde jag vanligt strösocker smält i gjutjärnsstekpannan. Jag brukar ta på mig fingervantar när det sen är dags för själva "limmandet" eftersom det smälta sockret är så ruskigt hett och man måste vara raketsnabb då man fäster delarna. (Hinner sockret stelna i pannan är det bara att återvärma på spisen tills det blir flytande igen) Vi dekorerade sen med nonstop godisar och kristyrsmet (recept hittar du i ett inlägg om kristyrer under etiketten:matlagning och bakning.) Eftersom det blev kvar lite smält socker ringlade jag ut lite små staket på ett smörpapper med hjälp av en sked.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar